Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Welmoed Sterkenburgh - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Welmoed Sterkenburgh - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij!

Door: Welmoed Sterkenburgh

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo iedereen!
Wat gaat de tijd toch snel, de eerste maand is al weer voorbij! We hebben drukke maar leuke weken gehad!

In week twee zijn we begonnen met het maken van het boek voor de computercursus. Ik en een mede student geven in de namiddag les, en twee andere meiden geven in de avond les. We hadden 15 aanmeldingen. Een mooi begin dachten we zo. De cursus zou al in week 3 beginnen dus er moest hard gewerkt worden aan het lesboek. In het boek behandelen we Word, Excel, Powerpoint en Publisher. Het boek bestaat uit uitleg, opdrachten en toetsen.

Donderdags hadden we nog een township tour. Tijdens deze tour gingen we naar verschillende projecten waar we vrijwilligerswerk kunnen doen. We hebben veel crèches en voor/na schoolse opvang gezien. Ook zijn we naar een school in de middle of nowhere geweest. In dat gebied staan grote boerderijen. Er is daar een school opgezet om zo ook de kinderen van de werknemers van de boeren naar school te laten gaan. Tijdens ons lunchpauze hebben we even om het hoekje gekeken bij een project waar ze mensen auto leren rijden doormiddel van simulators. De student zit dan in een autostoel met voor zich een beeldscherm, stuur, pedalen etc. Jammer genoeg deden het er maar twee en die waren bezet dus we mochten het niet even uitproberen.

Op vrijdag zijn we naar Grahamstown geweest. Een plaatsje wat ongeveer een uur van Port Alfred is. Die dag was er Human Chain, een herdenking van Nelson Mandela, waarbij iedereen doormiddel van het vasthouden van elkaars handen een ketting vormen. Deze ketting liep van de township tot de stad zelf. Wij waren daar ook een onderdeel van. Jammer genoeg was er door het slechte weer minder opkomst dan verwacht en was de ketting niet algeheel met elkaar verbonden. Eenmaal in de stad zijn we naar de kerk geweest. Daar was een herdenkingsdienst voor Nelson Mandela en werd er aandacht gevraagd voor de discriminatie in het land. Na de dienst was er buiten nog een dansgroep met een orkest die een optreden deden. Tenslotte hebben we een lekker bakje koffie gedronken in een restaurantje.

Op zaterdag zijn we naar het See View Lionspark geweest. Eerst reden we door een klein park met wat zebra’s, bokjes, buffeltjes en giraffen. Aan het einde van het park kwamen we bij het leeuwen gedeelte. Het waren verschillende leeuwen en tijgers, waarvan je een paar tegen betaling mocht knuffelen/aaien. Ik heb met een klein tijgertje van 3 maanden geknuffeld. Super schattig! Ze moest er in het begin niet aan denken, ze wou alleen maar spelen. Uiteindelijk toen ze gevoederd was lag ze haar lekker neer en kon je met haar knuffelen.

In week drie zijn we begonnen met het geven van de computercursus. Het boek was nog niet helemaal af maar de eerste lessen waren wel klaar. Een aantal cursisten hadden helemaal nog geen ervaring met computers dus we moesten van het begin af beginnen. Wij hoeven er niet eens bij na te denken om een computer op te starten maar zij moesten leren welke knop je moest gebruiken en hoe een muis etc. werkt. Je komt erachter dat wat zulke dingen betreft zij in een tijd leven waar wij 15 jaar geleden leefden.
De studenten zijn enthousiast en leergierig. Ze pikken dingen snel op.

In het weekend zijn we naar Addo’s Elephant park geweest. Een mooi en erg groot safaripark. Zo als de naam al zegt zijn er veel olifanten te vinden, maar daarin tegen ook leeuwen, zebra’s, giraffen, bokken, vogels, buffels etc. Veel daarvan hebben we gespot. Super leuk om op safari te gaan, de dieren te zoeken en te fotograferen!
’s Avonds zijn we naar een hostel in de buurt gereden. Eerst lekker gegeten, een borreltje gedaan bij het kampvuur, skibbo gespeeld en vervolgens op bed. Met zijn negenen op één kamer, gezellige boel dus!

Zondags hadden we het olifant rijden op de planning. We moesten naar een bepaalde plaats rijden waar we door een vliegtuigje op werden gehaald. Zo’n klein vliegtuig waarbij je gewoon naast de piloot zit. Je kunt alles op de tellers meekijken. Het was mijn mooiste vlucht ooit, wat een uitzicht! Wel voel je echt alles, doordat het zo’n klein vliegtuig is heeft de wind er veel invloed op. Eén keer had ik het hart even in mijn keel omdat we een stukje naar beneden vielen en scheef gingen. Toen we eruit stapten hadden we een raar gevoel in de maag. Maar het was het waard.
Bij aankomst werden we opgehaald door een busje, we moesten nog een klein stukje rijden. Onderweg stond er vlak bij ons een zebra met een veulentje van 3 weken. Super schattig. Vervolgens schrok ik me dood omdat er ineens naast ons een olifant naast ons liep. Dit zou één van de olifanten zijn waar wij op zouden rijden. En wat zijn ze groot, je voelt je er helemaal niks bij!
We stopten bij een huis wat je met een trap op moest lopen, vanaf de veranda van dat huis stapte je op een olifant die gewoon op de grond stond. Echt super eng. Ik had verwacht dat je wel ergens op zou zitten of een of ander handvat om de olifant was bevestigd, maar nee je zat gewoon op de rug van de olifant en moest je maar vast houden aan de jas van de begeleider die voor je zat. Je schuurde lekker met je benen over de ruige huid van de olifant. De begeleider had alleen een stokje om hem, wanneer het nodig was aan te drijven maar voor de rest gebruikt hij alleen zijn stem. Niemand houd de olifant vast. Ik had niet verwacht dat ik het zo eng zou vinden. Toen we begonnen te lopen had ik echt het idee of kon ik er elk moment af vallen, maar dit viel gelukkig mee. Nadat er even op me ingepraat werd en we een stukje hadden gelopen gingen de zenuwen gelukkig weg en heb ik de rest van de tijd met een big smile op de olifant gezeten. Wat een bijzondere beesten en wat een mooi uitzicht heb je vanaf hun rug!
Eenmaal weer terug gingen we nog een stukje met hun wandelen en gingen we ze voeren. We kregen een emmertje voer en dat mochten we of in hun slurf, of in hun mond doen. Een leuke ervaring, totdat hij de restjes uit zijn slurf blies en ik onder de spetters zat, maar daar konden we wel om lachen.
We moesten weer in twee tallen terugvliegen dus in die tijd dat we moesten wachten zijn we een heerlijk zwembad ingesprongen met het uitzicht op de bergen. Een echt vakantiegevoel!

Vorige week (week vier) hadden we de eerste toets op de cursus! De cursisten moesten een test over de basis van Word maken. Ze deden het erg goed! Voor Excel moesten we nog een aantal dingen in elkaar zetten dus er moest nog even hard aan het boek gewerkt worden, maar deze is uiteindelijk ook afgekomen. Op donderdag zijn we daar dan ook mee begonnen. In deze eerste twee weken begeleide ik de cursisten meer individueel. Mijn medestudent gaf les omdat zijn Engels beter is. Donderdag heb ik zelf voor het eerst de les geleid. Het ging best goed, ik merk nu al dat mijn Engels vooruit gaat.

Eerst had ik nog in mijn hoofd om vrijwilligerswerk naast de cursus te doen. Ik heb besloten omdat nog niet in de eerste tien weken te doen. We zijn op het moment wel aardig zoet met dit project omdat we het zelf helemaal op moeten zetten, en ik ben straks ook al een week afwezig omdat mijn ouders hier zijn. Daarom heb ik het vrijwilligerswerk eerst even aan de kant gelegd. Ik ben wel van plan dit de tweede module te doen. Ik vind het geven van de cursus echt leuk, maar ik mis toch het social work aspect. Ik leer niet voor lerares of CT, dus ik wil in de tweede tien weken iets vinden waar mijn opleiding iets meer in terug komt.

Afgelopen vrijdag zijn we naar Jeffreys Bay vertrokken. De taxi zou ons om één uur ophalen maar kwam uiteindelijk om half vijf. Ze zijn hier echt niet van de tijd, en hij had nu ook nog eens autopech dus we waren zo een middag verder. We hebben lekker gezonnebaad dus zo erg was het nou ook weer niet. Toen we op Jeffreys Bay afreden was het al erg donker en dat gaf ons een heel mooi plaatje: we hadden een uitzicht op de stad die helemaal verlicht was. Jammer genoeg lag mijn camera in de kofferbak dus kon ik er geen foto van maken..
We overnachtten in een erg leuk backpackershostel met allemaal jongeren. Eén jongen had een gitaar en binnen no time zaten er veel om heen. Gezellig samen gezongen en een drankje (of twee) genuttigd.
Zaterdags stond de surfles op de planning. Eerst moesten we ons in zo’n lekker strakke wetsuit hijsen, maar uiteindelijk blij dat ik hem aanhad want super mooi weer was het niet. Eerst kregen we wat uitleg op het strand en vervolgens gingen we het water in. Wat een super coole sport! Het was erg moeilijk maar ik heb op het surfboard gestaan! (vervolgens ook vaak genoeg gekapseisd door de golven en met mijn bek op het board gevallen, maar dat laten we achterwege) Ik ben zeker van plan om hier vaker te gaan surfen!
De volgende dag zouden we gaan sandboarden maar door het slechte weer kon dat jammer genoeg niet doorgaan… Het is hier trouwens de afgelopen week steeds slecht weer. Het regent veel en er staat een aardige wind, hopen dat het snel weer beter weer wordt.

Deze week weer les op school, cursus geven en vrijdag moeten we ons project proposal inleveren. ’s Avonds arriveren mijn ouders en Janna hier, die momenteel in Kaapstad zitten. Zondag vertrekken we voor een week met zijn vieren naar Johannesburg. Erg veel zin in!

Hoe is het verder met jullie? Leuk om jullie reacties te lezen! De lente is daar bij jullie ook begonnen hoorde ik?!

  • 10 Maart 2014 - 20:52

    Hilde :

    Heej,
    Mooi verhaal weer Welmoed.
    Super dat je het zo naar je zin hebt!!!
    Veel plezier met je ouders en Janna.
    Xxx

  • 10 Maart 2014 - 20:56

    Minke:

    Hey Welmoed!

    Wer mooie ferhalen!:-)
    Dy surf foto's seagen der ek wol fet ut!
    jir brekke we it iene warmte record sinds tiiden nei it oare;)

    xxx

  • 10 Maart 2014 - 20:59

    Anita Overal:

    Hé Welmoed, wat belibbesto der allegear? Prachtich...Genietsje derfan! Wy leze it graach. Groetnis fan ús út Dronryp.

  • 10 Maart 2014 - 22:02

    Carmen:

    Hee Wel!

    Wat een super leuk verhaal.
    En wat een bijzondere dingen makkest mei!
    Ik bliuw dy folgjen!

    tút

  • 11 Maart 2014 - 14:31

    YTSJE KOK:

    Wat een mooi verslag, Welmoed. Geniet van jouw tijd daar en doe de groeten aan je ouders en Janna, die wij afgelopen vrijdag naar Schiphol hebben gebracht. Tot in juli. Groeten van Harmen en Ytsje

  • 11 Maart 2014 - 16:56

    Dominicus En Emmy:

    Hey Welmoed, wat een fantastische belevenissen, vooral het tijger-knuffelen: een GROTE wens :)
    Geniet ervan en de groeten aan je ouders en Janna.

  • 11 Maart 2014 - 17:10

    Jan En Rita:

    Hoi Welmoed,
    De tijd gaat inderdaad snel, zoals je dat schrijft. Dat is daar dus ook zo. Jullie geven les! Wat een pracht beroep. Nemen ze daar in de kinderopvang en zo ook de Cito af? Hier wel. Zeg, jullie hebben thuis toch ook een simulator? De trekker... rijdt nog écht ook!! Indrukwekkend, die ketting. Jammer, dat er een stukje ontbrak. Ja, de discriminatie is er nog steeds. Jammer hoor. Oh ja, jullie zijn ook naar de kerk geweest! Weet je, dat in Ferwoude en Gaast...! Buiten een dansgroep. Dat kan hier ook wel. Ik kan het orgel heel hard zetten. Jouw mem wil vast wel meedoen en, als jij er dan ook bent. Lief hoor, dat tijgertje knuffelen. Dacht je toen niet even aan ...? De computercursus kan hier ook wel. Gaast heeft het al gedaan, nu Ferwoude nog. Kan ik vast nog wel iets leren. Ben een hele lieve leerling hoor. Een hostel in de buurt...lekker gegeten+een borreltje! Wat zat in het glaasje? Klappermelk met alcohol? Weet je, ik heb ook ooit zo'n vliegtuigje gezeten. Dat ding schudde de hele tijd en ik ook, maar dan anders. En dan het zebraveulentje. Pasgeboren! Ik weet hoe: 'streep voor streep'. En niet van die olifant gevallen, goed gedaan hoor. Moest je er ook iets voor betalen? Je had hem ook een gratis computercursus aan kunnen bieden. Zaken zijn zaken. Jaaa, eindelijk lees ik iets over een toets!! Oh nee, voor de cursisten, niet voor jullie dus. Wel knap, dat jullie je kennis over kunnen brengen. Een goed gevoel toch? Ik herken dat. Tja, dan komen die ouders ook nog. Maar deze lieve mensen helpen is toch ook een beetje vrijwilligerswerk?
    Ik lees, dat je niet leert voor lerares!!?? Wat nou weer. Het mooiste beroep van de wereld! Je schrijft ook, dat ze niet van de tijd zijn!! HANDEL, horloges verkopen. Gratis gelijkzetten. Jullie hebben gezongen! Prachtig! Ook nog een glaasje genuttigd. Dat herken ik. Rita en ik doen dat iedere dag. Ook nog sandboarden. Dan moet je natuurlijk een 'sandsuit' aan. Ik snap 't. En dan 't weer...ach, hier is het zo mooi op dit moment. Stuur 't wel naar jullie toe. Is toch noordenwind. Doe de groeten maar aan je lieve familie. Ik ken ze toevallig...
    Veel succus met heel veel! Groetjes van Jan B.
    X keer 3
    Nu komt Rita nog!

    Lieve Welmoed,

    Wat beleef je veel!! Indrukwekkende en gezellige dingen, maar je doet ook heel goed en nuttig werk!! Geweldig!!
    Via powerpointvoorstellingen, films en beamerbeelden heb ik in de loop van de jaren veel indrukken opgedaan over Zuid-Afrika. Het meest indrukwekkende was de prachtige natuur, maar ook aan de andere kant de schrijnende toestanden in de townships. Wat mooi, dat jij en je studiegenoten juist daar zo veel betekenen! Heel waardevol.
    Het allerbeste toegewenst en ik heb veel waardering voor jullie allemaal!
    Liefs van Rita.

  • 12 Maart 2014 - 18:36

    Jikke:

    Leafe Wel!

    We binne net safier fan dy.......we drinke no in lekkere Welmoed fan in echte winery ut Stellenbosch! Wiene hjoed bij de heechste bunjeejump brege fan de wereld, Janna woe ek wol mar net sunder dy! Ik bly.......freeslijk eng. It waar koe better, mar we moatte it der mar mei dwaan, moarn nei de olifanten. Hjoed in mooie tocht run yn it national park Titsikamma. Oant freed! Minsken wat in ferhaal, we hearre it ek graach fan dysels! Leafs fan us trijen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welmoed

Voor mijn derde jaar minoren ga ik voor vijf maanden naar Zuid Afrika. Een HBO opleiding bestaat uit een major en een minor. De major bestaat uit de propedeuse, hoofdfase en stage. De minor is een keuzedeel, waarmee je je kunt verdiepen in een bepaald onderwerp van je opleiding. Ik heb voor de minor ‘Community empowerment’ gekozen. Tijdens deze minor ga je een steentje bijdragen aan een van de ontwikkelingsprogramma’s binnen de townships in Zuid Afrika. Er zijn 5 andere studenten die ook deze minor gaan doen.

Actief sinds 14 Feb. 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 2090

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 05 Juli 2014

South Africa

Landen bezocht: